2000-2003

Na przełomie nowego millenium do zespołu wracają po zagranicznych podróżach: Mariusz Graczyk - akordeon i Mariusz Sprutta - gitara basowa, gitary i flażolet, śpiew, a miejsce skrzypka Tomka Dolezicha zajmuje Zbyszek Rybak, skrzypek jazzowy i koncertmistrz Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Na początku 2000 roku grupa gra w składzie:

Martin Parker, mandolina, harmonijka ustna, śpiew
Michał Jankowski, gitara akustyczna
Mariusz Graczyk, akordeon
Zbigniew Rybak, skrzypce
Witold Wojtkowiak, perkusja
Mariusz Sprutta, gitara basowa, śpiew

Zespół brzmi znajomo, prawie jak w 1996 roku. Nowością staje się połączenie celtyckiej harmoni z dynamicznym akompaniamentem sekcji rytmicznej. Repertuar grupy to ludowe melodie i pieśni celtyckie wykonywane często w niekonwencjonalny sposób. W warstwie tekstowej zespół wykorzystuje często poezję narodowego poety szkockiego Roberta Burnsa. Tradycyjna melodyka szkocka i irlandzka oparta na brzmieniu skrzypiec, akordeonu i flażoletu (Irish whistle) doskonale współgra z dynamiczną sekcją rytmiczną niejednokrotnie mieszczącą się w konwencji jazzu, rocka czy fusion.

Mimo ciągłych zmian personalnych zespół obchodzi dziesiatą rocznicę istnienia. Jego nazwa - choć niełatwa do wymówienia - ciągle nie zostaje zmieniona, z racji, iż inicjały imion założycieli The J.R.M. Band nie straciły nic na aktualności. Można je także przełożyć - choć zabrzmi to jednocześnie pretensjonalnie i śmiesznie - na: "Just Rory's Memory" (Na Pamiątkę Rory'ego).

Zespół prezentuje się świetnie na imprezach plenerowych, na scenach otwartych i w salach koncertowych, na dziedzińcach i w ruinach zamków, jak również i przede wszystkim unplugged, w kameralnych klubach, pubach i piwnicach, gdzie pija się piwo i tańczy muzykę folkową. Niejednokrotnie muzyka zespołu służy jako motyw przewodni lub tło wernisaży, wystaw, otwartych drzwi, ekspozycji targowych kampanii promocyjnych, imprez o charakterze marketingowym czy po prostu jest motorem dobrej, niczym nieskrępowanej zabawy.

W sierpniu 2000 Martin Parker wyjeżdża z Polski do Bahrainu, a na stanowisku wokalisty i frontmana zastępuje go Wojtek Jachowski, znany ze sceny szantowej i żywiołowych występów sesyjnych w O'Morgan's Pub w Poznaniu. Wojtek Jachowski okazuje się być liderem, który bardzo efektownie nawiązuje kontakt z publicznością, ze słuchaczami i wszystkimi, którzy po prostu chcą się bawić, bez względu na ich wiek, poglądy czy narodowość.

W latach 2000-2003 The J.R.M. Band występuje w składzie:

Wojtek Jachowski, śpiew, gitara
Zbyszek Rybak, skrzypce
Mariusz Graczyk, akordeon
Witek Wojtkowiak, perkusja
Mariusz Sprutta, gitara basowa, flażolety, śpiew
Michał Jankowski, gitara, flet, śpiew



Od września 2000 roku The J.R.M Band występuje wiele razy w nowym składzie, m. in. podczas Dni Świerczewa (dla 5000 osób), na Międzynarodowej Konferencji Immunologicznej (1200 osobowa miedzynarodowa publiczność) i Zjeździe Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności. Na Międzynarodowym Festiwalu Celtyckim CELT 2000 w Poznaniu The J.R.M. Band gra porywająco wspólny koncert ze szkocką grupą Búrach w Klubie Jazzowym Blue Note w Poznaniu. Sukcesem okazuje się także występ z tancerkami Elphin 12 grudnia 2000 podczas Dni Brytyjskich w Świeciu. Po festiwalu Celtyckim CELT 2000 The J.R.M Band rozpoczyna współpracę z żeńskim zespołem tańca irlandzkiego Elphin z Gdańska, jednym z najlepszych zespołów tego typu porównywanym z irlandzkim Riverdance. Zespół The J.R.M Band współpracuje też z dudziarzami: Przemysławem Wawrzyniakiem i Pawłem Kobusem, harfistką - Luizą Harasim-Grzelką oraz tancerzami: Anną Niedźwiedź i Konradem Wiśniowskim.

The J.R.M. Band uczestniczy w licznych jam sessions w pubach, m.in. prezentuje się podczas imprezy Noc Burns w FAXE at Harry's w Poznaniu, czy podczas Dziesiątego Festiwalu Teatralnego DRAMA 2001 w Bydgoszczy, który zbiegł się w czasie z Dniem Św. Patryka. Był to dziesiąty występ grupy na tym festiwalu. W sezonie akademickim 2002/2003 (od października do kwietnia) grupa regularnie wystepuje w Klubie, Galerii i Pubie ZAK w Poznaniu. Dzień Św. Patryka, to tradycyjnie okazja do spotkań z muzyką irlandzką. Weekend Św. Patryka 2003 zespół spędza we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu, a w czerwcu 2003 roku koncertuje w Krakowie podczas imprezy zamkniętej i w Klubie Faust.